به گزارش کارنا، اکنون مشکلات ساختاری این صنعت به حدی عمیق شده که به گفته کارشناسان، در حال حاضر به آخر خط رسیدهایم و دیگر راهی برای پیشرفت وجود ندارد.
امیر حسن کاکایی درخصوص موضوع خصوصی سازی دو خودروساز ایران خودرو و سایپا گفت: تنها راه ما این است که ایران خودرو و سایپا را خصوصی کنیم. چون دیگر به آخر خط رسیده ایم و راهی برای رفتن پیش روی ما نیست. راهی برای رفتن باقی نمانده است، اما با اینکه اوضاع انقدر خراب است، چرا هنوز عدهای مخالف خصوصی سازی هستند؟ چون دیگر بخشها بدتر از صنعت خودرو است. برای مثال اگر یک وزارتخانه درآمد پایینی دارد و امکاناتی ندارد، وقتی ایران خودرو، سایپا و فولاد مبارکه را به نوعی زیر دست دارند، میتوانند با یک جابه جایی سهمیه خودرو، رانت توزیع کنند و این رانت بسیار دلچسب است. هرچند نسبت به رانتهای قدیمی بسیار کم است، اما دلچسب است.
کارشناس
صنعت خودرو با بیان اینکه این اتفاق برای همه بخشها رخ داده است و به طور کلی کیک اقتصاد ایران کوچک شده است، گفت: متاسفانه نگاه کسانی که در این رانتخواری شرکت دارند هم کوچک شده است. مکانیزمها اینطور شده است که اگر دولت خصوصی سازی را انجام دهد، بعد باید به مسئولیتهای خود بپردازد و دیگر توانی برای پاسخگو بودن ندارد؛ بنابراین سایپا و ایران خودرو را حفظ میکند تا یک رانت قدرت داشته باشد. رانت همیشه به طور مستقیم پول نیست. رانت میتواند این باشد که جایگاهی اشغال شود، اما به بهانههای مختلف به مردم پاسخگو نباشند؛ بنابراین متاسفانه مکانیزمهای رانتخواری و نفع ذینفعان این ماجرا متفاوت از قبل شده است و رانت مستقیمی را نمیبینم و عددها چیز دیگری میگویند.
کاکایی با بیان اینکه این وضعیت غیرقابل قبول است و ما را به نقطه بدی میرساند، گفت: امیدوارم که مسئولان کوتاه بیایند و از رانتهای کوچکی که به آنها میرسد، مثل خودرو، امکانات یا خدمات در فلان شهرستان بگذرند و به جای آن اجازه دهند صنعت خودرو دوباره از جای خود برخیزد و با اخذ مالیات کشور را مدیریت کنند نه با دستورات مستقیمی که میخواهند در این دو خودروساز اعمال کنند و به حساب خود میخواهند بازار را مدیریت کنند.
منبع: رکنا
ارسال نظر